تثلیت جسم، تصویر و رسانه انسان شناسی تصویر از منظر هانس بلتینگ
نویسندگان
چکیده
هانس بلتینگ با طرح دیدگاه انسان شناسی تصویر، در صدد تحلیل مشخصه های تصویر بر اساس سنّت انسان شناسی فلسفی است. او بر این باور است که در بررسی هر تصویر باید به مؤلفه های سه گانه رسانه، جسم، و تصویر در کنار یکدیگر توجه داشته باشیم و نمی توان این مؤلفه ها را از یکدیگر منفک ساخت. تعریف بلتینگ از هر یک از آن ها نیز متمایز با نگرش سنّتی است، به نحوی که رسانه در حکم واسطه ای برای تصویر نیست، بلکه وجود هر تصویری در حکم برخورداری از یک رسانه است. همچنین، جسم (بدن) نیز می تواند نقش های متعددی را از رسانه تصویر، خود تصویری تا دریافت آن ایفا کند. او معتقد است که هر تصویر جسمی جایگزین برای امر غایب است و از این لحاظ می توان ایده فقدان یا مرگ را منشأ تصویر دانست. دیدگاه بلتینگ در خصوص انسان شناسی تصویر به یک شمایل شناسی جدید منجر می شود که هدف از آن نه تحلیل آثار تصویری براساس متون مکتوب، بلکه تحلیل تصاویر براساس منطق خود آن هاست.
منابع مشابه
تصویر ذهنی از جسم در بیماران تحت درمان با دیالیز
مقدمه: بیماری مزمن کلیوی یک مشکل سلامت در دنیای امروز است. در بیماری کلیوی مرحله نهایی بیمار جهت ادامه حیات به درمانهای جایگزین کلیه از جمله دیالیز وابسته است. درمان با دیالیز علیرغم فراهم کردن امکان بقای بیشتر بیمار بدلیل عوارض بسیار و مواجهه بیمار با تنش زاهای متعدد بر عملکرد جسمی و روانی اجتماعی وی تأثیر گذاشته و ممکن است او را دچار اختلالات روانشناختی متعددی نماید. هدف از این مطالع...
متن کاملتصویر ذهنی کودکان از منظر خیابانهای شهری
خیابان به لحاظ ساختاری و محتوایی بخش مهمی از انتظام فضایی شهر را تشکیل میدهد. منظر خیابان همچون منظر شهری واجد ابعاد عینی و ذهنی است. از سویی کودکان که موضوع مهمی در مطالعات محیطی در چند دههی گذشته بودهاند، به سبب مقیاس ذهنی و جسمی متفاوتی که با بزرگسالان دارند، تصویر ذهنی متفاوتی از خیابان خواهند داشت که موضوع پرداخته شدهای نیست. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی عوامل کالبدی (عناصر و اجزاء...
متن کاملبازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانه شناسی اجتماعی تصویر
هدف این مقاله مطالعة نحوة بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیمندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیکاند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیهوتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانهشناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر بهعنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشیها را...
متن کاملاگوی فربه؛ تفسیر مرداک از تصویر انسان در اخلاق مدرن
در این مقاله به بررسی دیدگاه آیریس مرداک (فیلسوف اخلاق ایرلندی) دربارة فلسفة اخلاق مدرن میپردازیم. به عقیدة مرداک، اخلاق مهمترین فعالیت بشر است که دو چیز از آن مطالبه میشود: اول اینکه واقعگرایانه باشد و دوم اینکه به این سؤال پاسخ دهد که چگونه میتوانیم خودمان را بهتر سازیم. بر اساس این دو مطالبه، او از تبیینهای اخلاقی فلسفههای مدرن انتقاد میکند. به نظر وی در فلسفههای اخلاق مدرن حوزة ارا...
متن کاملساختار تصویر در شعر معاصر از منظر دستور زبان فارسی
همانقدر که ایجاد ارتباط میان اشیاء و پدیدهها در تازگی و اهمیت تصویر اهمیت دارد، به همان میزان انتخاب ساختاری برای بیان این ارتباطها نیز مهم است و چه بسا تصویری کهنه و تکراری با استفاده از ساختار زبانی تازه، روحی تازه بپذیرد. هدف این مقاله بررسی انواع ساختارهای دستوری است که شاعران معاصر برای نشان دادن ارتباطهای تصویری استفاده کردهاند. مقصود از این بررسی نشان دادن آن است که شاعر خلاقانه از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۷۹-۹۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023